Urmare a mai multor invitații transmise de entități publice sau private de a ”monitoriza” diferite evenimente cum ar fi marșuri, parade, meciuri de fotbal etc., Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării aduce următoarele clarificări:
Conform dispozițiilor art. 19 alin. (1), lit. a) și d) din O.G. nr. 137/2000 privind prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare, Consiliul îşi exercită atribuţiile în domeniile reglementate expres etapizat, după cum urmează:
✓ domeniul prevenirii faptelor de discriminare (prin acțiuni, campanii etc. inițiate din oficiu sau prin participarea reprezentanților Consiliului la astfel de acțiuni derulate într-o gamă largă de manifestări publice în scopul conștientizării, respectiv respectării principiului egalității de șanse și nediscriminare pe teritoriul României, în toate domeniile vieții sociale);
✓ domeniul medierii faptelor de discriminare, inclusiv cu respectarea dispozițiilor Legii nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator;
✓ domeniul investigării, constatării și sancționării faptelor de discriminare, în cadrul derulării procedurii administrativ-jurisdicționale specifică naturii juridice a CNCD (jurisdicție specială administrativă), prin care se soluționează cazurile de discriminare sesizate Consiliului;
✓ domeniul monitorizării cazurilor de discriminare, prin acțiuni de sugraveghere a unor cazuri ale căror efecte discriminatorii au fost deja constatate, în cadrul exercitării atribuției de investigare, constatare și sancționare a unei fapte de discriminare, ca unele cu potențial agravant asupra condiției sociale a victimelor, atât prin pluralitatea victimelor (etnii, comunități), cât și prin potențialul recidivei.
Așadar, CNCD poate decide monitorizarea unui caz de discriminare, conform dispozițiilor art. 19, alin. (1), lit. d) din O.G. nr. 137/2000, după parcurgerea etapei procedurale de constatare a unui caz de discrminare. Consiliul nu poate iniția acțiuni instituționale de monitorizare a unui caz de discriminare dacă nu s-a constatat anterior, în condițiile procedurii legale de constatare, că respectivul caz reprezintă o formă de discriminare.
Menționăm că demararea unei acțiuni instituționale de monitorizare a unui caz stabilit sau afirmat/asumat de la bun început ca fiind unul de discriminare în scopul unei supravegheri a efectelor discriminatorii ale cazului (evenimentului), anterior constatării, în condițiile legii și a procedurii incidente a caracterului discriminatoriu al faptei, ce ar face obiectul monitorizării, ar contraveni garanțiilor și rigorii naturii administrativ-jurisdicționale a
CNCD și ar afecta legalitatea derulării procedurii de soluționare ulterioară a cazului în speță, ca urmare a unei eventuale/probabile sesizări sau, după caz, autosesizări.
Subliniem încă o dată că natura administrativ-jurisdicțională a CNCD impune de plano garantarea neutralității și echidistanței organului jurisdicțional în raport cu obiectul cazului, respectiv cu interesele părților implicate, Consiliul având obligația de garanție în privința prezumției de nevinovăției, inclusiv sub aspectul evitării unor antepronunțări directe sau indirecte. De altfel, Consiliul a fost reclamat în trecut atât la instanțele de judecată cât și la Curtea Constituțională în legătură cu aspecte ce țin de încălcarea prezumției de nevinovăție, iar jurisprudența relevantă în materie este neechivocă în sensul atragerii răspunderii juridice a CNCD pentru încălcarea, fie și din neglijență, a unor astfel de rigori.
Pe de altă parte, CNCD dispune de un departament specializat cu atribuții în ceea ce privește „monitorizarea presei”, astfel încât instituția să ia în timp real act de informațiile de impact și interes public sesizate prin intermediul mass-media, având acces astfel la materiale care pot documenta eventuale autosesizări cu privire la evenimentele cu potențial discriminatoriu.
Din aceste motive ținem să precizăm, că opiniile punctuale ale membrilor Colegiului director cu privire la diferite subiecte de actualitate din societatea românească ce apar în spațiul public sunt opinii asumate personal în virtutea dreptului la opinie și libertății de exprimare și nu exprimă un punct de vedere oficial al instituției. Un răspuns, o informare sau o luare de poziție oficială a instituției poate fi emisă numai în limitele cadrului specific instituțional și cu respectarea procedurilor administrativ-jurisdicționale menționate anterior.
În concluzie, vă asigurăm în continuare de întreaga atenție acordată de instituție unor acțiuni și evenimente semnificative, scopul CNCD fiind sesizarea, investigarea și instrumentarea în mod obiectiv și echidistant a posibilelor fapte de discriminare și apărarea drepturilor conferite părților de legislația națională.
Adrian-Nicolae Diaconu – Vicepreședinte
24.10.2025
București